Voor een succesvol eindresultaat moeten alle betrokkenen bij het project begrijpen hoe de eisen worden verzameld. Een van de belangrijkste oorzaken van het mislukken van projecten zijn onduidelijke of ongedefinieerde eisen.
Bij Agile wordt iteratief gewerkt. In elke fase is het belangrijk om de eisen voor iedereen duidelijk vast te stellen. Op basis van die eisen wordt in elke fase een werkend product gerealiseerd.
Bij het opstellen van die eisen, is het belangrijk om te beseffen dat er verschillende soorten eisen zijn.
Categorieën van eisen
De eerste categorie eisen zijn de bekende eisen. Dit zijn de eisen die gebruikers met ons delen. Er zijn verschillende technieken om deze eisen te verzamelen. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door het houden van interviews, het geven van workshops en door het stellen van de juiste open vragen.
Hoe goed we de eisen ook verzamelen en analyseren, er wordt altijd wel iets gemist. We stellen niet altijd de juiste vragen. Gebruikers denken soms niet aan alles. Misschien werd een gebruikers interview niet afgerond of was een gebruiker niet aanwezig bij een workshop. Wellicht waren de eisen niet goed of volledig vastgelegd, waardoor eisen gemist worden. Dit zijn typisch de tweede categorie eisen, namelijk de eisen die over het hoofd gezien worden.
De derde categorie eisen zijn de opkomende eisen. Dit zijn eisen die gevonden worden tijdens het bouwen van het product. Doordat we demonstreren wat tot nu toe is ontwikkeld komt de gebruiker met nieuwe inzichten. Doordat we tussentijds delen van het product laten zien, komen opkomende eisen naar boven. Gebruikers vinden nieuwe dingen die het product ineens ook zou moeten kunnen.
Opkomende eisen zijn niet die eisen die het team eerder had moeten ontdekken tijdens een workshop of bij het afnemen van interviews. Het zijn ook geen zaken die de gebruikers eerder hadden moeten identificeren als ze beter of langer hadden nagedacht toen ze werden gevraagd naar wat ze nodig hadden.
We moeten deze categorie erkennen als eisen die we pas weten als we de gebruiker confronteren met demonstraties van delen van het product.
Opkomende eisen zijn welkom
Bij agile trajecten vinden we de feedback van de gebruikers zo belangrijk dat we ze omarmen. Hoe bedreven teamleden ook zijn in het stellen van vragen of hoe grondig gebruikers over hun eigen behoeften hebben nagedacht, niet alles kan vooraf worden vastgesteld.
De opkomende eisen zijn waardevol, omdat het creatieve denkproces van de gebruiker pas goed op gang komt als hij de vroege ontwikkeling van het product te zien heeft gekregen. Het is daarom beter om in een vroeg stadium de eisen niet te gedetailleerd vast te leggen. Het is verstandig om te wachten totdat er voldoende feedback is van gebruikers op demonstraties van vroege implementaties. Als er nieuwe opkomende eisen gevonden worden vallen mogelijk andere eisen af of worden ze ineens minder relevant.
Strategie voor het omgaan met opkomende eisen
Opkomende eisen zorgen er in de praktijk vaak voor dat projecten te laat worden opgeleverd. Omdat de behoeften nog niet zijn ontdekt, houden teams er vaak geen rekening mee bij het plannen van het project.
Opkomende eisen kunnen niet worden geëlimineerd. De beste strategie is om ze zo vroeg mogelijk in het ontwikkelproces op te sporen. Dat betekent dat Product Owners hun teams eerder moeten laten werken aan de onderdelen van het systeem die het meest waarschijnlijk opkomende eisen opleveren. Het is bijvoorbeeld belangrijk om in een vroeg stadium een prototype te maken van een user interface, bruikbaarheid van het systeem te toetsen met relevante stakeholders of te onderzoeken wat de concurrentie realiseert.
Het vroegtijdig verkrijgen van opkomende eisen wordt ook bereikt door regelmatige sprint reviews te houden. In de sprint review wordt een werkend deelproduct gedemonstreerd aan gebruikers met als doel het verkrijgen van feedback. Bij een agile aanpak wordt meer tijd besteed aan de voortdurende ontdekking en verfijning van opkomende eisen.
Agile methoden bouwen en beoordelen doelbewust prototypes en incrementeel werkende versies om de opkomende eisen vroegtijdig te vinden. Als gevolg hiervan wordt de scope gedurende het gehele project continu bijgestuurd en heeft de klant beter grip op het project en het eindresultaat.
Tot slot
Agile in Focus heeft verschillende trainingen die u verder helpen in het onder controle brengen en houden van uw project.
Bij Agile in Focus zijn we gecommitteerd om uw ontwikkelorganisatie verder te helpen om competitief te zijn in een snel veranderende markt. Wij kunnen u hierbij uitvoerig adviseren. Neem vrijblijvend contact met ons op, wij staan voor u klaar.
Comments